Kronosz és Rhea fia. Zeusz, Hadész, Héra, Démétér és Hesztia testvére. Mivel Kronosz letaszította apját, Uranoszt
az égből, sőt meg is csonkította, ő maga is félt saját gyermekeitől,
ezért születésük után rögtön lenyelte őket. Poszeidón a negyedik gyermek
volt, amikor Kronosz végül Zeusz kényszerére visszaöklendezte őket,
másodikként jött elő. Így bár fiatalabb leánytestvéreinél és mindkét
fiútestvérénél idősebb, a második születés után megfordult a sorrend,
fiatalabb lett két fiútestvérénél és idősebb a leányoknál.
Felesége Amphitrité ókeanisz vagy néreisz. Amphitrité egyszer elkeseredésében belevetette magát az Atlanti-óceánba,
ám egy delfin megmentette, és elvitte őt Poszeidónhoz, aki feleségül
vette. Hálából Poszeidón a csillagképek közé helyezte el, ő a Delfin csillagkép. Közös gyermekeik Tritón és Bentheszikümé. Poszeidón többi gyermekei házasságon kívül születtek.
A név jelentése bizonyos értelmezések szerint „a Föld ura”, eredetileg ugyanis földistenség volt. Erre utal a homéroszi Földrázó Poszeidón (Γαιήοχος Ποσειδάων) jelző, ami a földrengések kiváltására utal és már Knósszoszban feltűnik (e-ne-si-da-o-ne). A mítoszok szerint ha szigonyát a földbe vágja, földrengés pattan ki. A görög mitológiában ezzel szemben mégis a tenger királya; hatalma kiterjed a tavakra és a folyókra is.
A küklópszoktól és a százkezűektől
kapta a háromágú szigonyát, mikor Zeusz kiszabadította őket. Ezzel a
szigonnyal tudja felkorbácsolni vagy lecsillapítani a hullámokat; az ő
jó- vagy rosszindulatától függ a hajósok élete. Más verzióban a telkhinek, Pontosz és Gaia
négy fia készítették a szigonyt. Ők voltak azok, akik Poszeidón
nevelésében is segédkeztek. A theomakhia lezárultával Zeusz a testvérei
második születését vette alapul, amikor Kronosz kiköpte gyermekeit, így
magának követelte a legidősebbnek járó jogokat. A három fiútestvér
felosztotta a világot, Zeuszé lett a föld és az ég, Poszeidóné a
tengerek, óceánok és édesvizek, míg Hadésznak az Alvilág maradt.
Poszeidón azonban a legidősebbnek tartotta magát és úgy érezte, kisemmizték, a világ feletti hatalom neki járna. Ezért Apollónnal szövetkezve fellázadt Zeusz ellen, de veszítettek. Büntetésből a halandó Laomedónt
kellett két évig szolgálnia, így ők építették a trójai vár falát.
Bérüket azonban a trójai király nem fizette meg, ezért mindketten
bosszúszomjasak voltak. A homéroszi eposz (Odüsszeia) szerint Odüsszeuszt
megbüntette, mert Trója legyőzése után magának tulajdonította a
győzelmet, holott Poszeidón földrengése és Apollón nyilai is segítették
az ostromlókat. Azt mondta neki, hogy soha nem engedi hazajutni emiatt.
Odüsszeuszt különböző istenek, és emberek tudták csak hazajuttatni, és
semlegesíteni Poszeidón átkát.
Poszeidón kultusza jelentős szerepet játszott a minószi kultúra idején. Jellegzetes legendája a Minószhoz
kötődő, amely szerint a krétai király Poszeidóntól kért a neki
bemutatandó áldozathoz egy bikát. Erre a tengerből kilépett egy gyönyörű
állat, amit viszont Minósz sajnált feláldozni és helyette egy saját
bikát áldozott fel, Poszeidón bikáját pedig a saját gulyájába terelte.
Poszeidón bosszúja volt ezután Minótaurosz születése – mivel Pasziphaé beleszeretett az isteni bikába – és Androgeósz halála.
A szárazföldekkel való kapcsolatát azzal őrizte meg, hogy a szigetek
létrehozója volt. A tengerészek Poszeidónhoz fohászkodtak a biztonságos
utazásért, sokszor élőáldozatot mutattak be neki: élő állatokat, néha
lovakat dobtak a tengerbe, hogy nyugodt vizeken hajózhassanak. III. Alexandrosz makedón király az isszoszi csata előtt egy négylovas szekeret áldozott neki lovakkal együtt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése